POCZĄTEK BATALII WYGRANY

  Wiele razy informowaliśmy naszych czytelników na temat lawinowego wzrostu ilości funkcjonariuszy zwalnianych na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5. W 2015 roku w garnizonie dolnośląskim zwolniono tylko 3 osoby, w 2016 roku już 9 osób, w 2017 roku –osób 8, w 2018 roku 5 osób a w 2019 roku aż 23 osoby w 2020 roku ! Ilość takich zwolnień niestety się nie zmniejszyła.

  Natomiast zmalała ilość osób zwalnianych na podstawie pozostałych podstaw prawnych zawartych w art. 41 Ustawy o Policji, do których należy m.in. art. 41 ust. 2 pkt 8- zwolnienie na tzw. oczywistość czynu

  Jako Zarząd Wojewódzki NSZZP woj. dolnośląskiego podejmowaliśmy wiele działań, aby usunąć z porządku prawnego tę bardzo złą dla policjantów podstawę prawną zwolnienia.  Podjęliśmy uchwałę na Konferencji Delegatów woj. dolnośląskiego, która była podstawą do podjęcia Uchwały przez Zjazd Krajowy. Na nasz wniosek, wśród wielu postulatów jakie stawia NSZZ P włączono ten, dotyczący art. 41 ust 2 pkt 5!

  Do jednej z wielu spraw, którymi jako NSZZP się zajmowaliśmy, jest sprawa naszego  związkowca z Wałbrzycha. Nasz kolega w wyniku przeprowadzonych czynności przez Biuro Spraw Wewnętrznych został zatrzymany, doprowadzony do Prokuratury, która po ogłoszeniu zarzutów, zastosowała wobec naszego kolegi środki zapobiegawcze: m.in. zawieszenie w czynnościach służbowych. Od chwili zatrzymania nasz kolega miał pomoc ze strony prawnika działającego na nasze zlecenie. Mając na uwadze powyższą sytuację Komendant Miejski Policji we Wałbrzychu zawiesił policjanta w wykonywaniu obowiązków a Komendant Wojewódzki Policji we Wrocławiu nadinsp. Dariusz Wesołowski uruchomił procedurę zwolnienia administracyjnego w trybie art. 41 ust. 2 pkt 5.

   W trakcie pozyskanych informacji od policjanta ustaliliśmy, że zgromadzony przez Biuro Spraw Wewnętrznych materiał dowodowy jest bardzo słaby. Adwokat policjanta zażalił się na postanowienie Prokuratora a My jako związek zawodowy podjęliśmy działania zmierzające do wstrzymania procedury administracyjnej. Wystąpiliśmy z apelem do policjantek i policjantów garnizonu dolnośląskiego o zbieranie podpisów z apelem do Komendanta Wojewódzkiego o wstrzymanie procedury. W bardzo krótkim czasie zebraliśmy ponad 600 podpisów, które przekazaliśmy wraz z naszą negatywną opinią Panu Komendantowi.

  Tym razem Pan Komendant Wojewódzki przychylił się do naszego wniosku oraz wniosku przełożonych policjanta (co niestety zdarza się bardzo rzadko) i wstrzymał procedurę administracyjną. Jak ważna była to decyzja okazało się na początku sierpnia 2023, kiedy to Sąd Rejonowy Katowice Wschód rozpoznał zażalenie obrońcy policjanta uznając, że zażalenie zasługuje na uwzględnienie, czego skutkiem było uchylenie wszystkich środków zapobiegawczych.

  Dla nas bardzo ważną kwestią były elementy uzasadnienia postanowienia wydanego przez Sąd, który stwierdził iż przy aktualnym układzie dowodów brak jest aktualizacji podstawowej przesłanki leżącej u podstaw stosowania środków zapobiegawczych wyrażonej w treści art., 249 par 1 kpk,  a to dużego prawdopodobieństwa popełnienia przez policjanta zarzucanego mu czynu, a to z kolei prowadzi do wniosku, że brak jest podstaw do stosowania jakichkolwiek środków zapobiegawczych. Wobec braku zaistnienia po stronie podejrzanego przesłanki ogólnej z art. 249 par 1 kpk, Sąd nie analizował przesłanek szczególnych.

   Jak widać sprawdziły się nasze ustalenia co do bardzo słabego materiału dowodowego. Kolejną sprawą było wydanie rozkazu o uchyleniu decyzji o zawieszeniu w obowiązkach służbowych. Nasze starania doprowadziły do tego, że w dniu 05 grudnia 2023 r Komendant Miejski Policji taki rozkaz wydał. Dodajmy, że nastąpiło to dopiero po 4 miesiącach od Postanowienia Sądu. Przez cały okres zawieszenia od kwietnia do grudnia policjant otrzymywał połowę wynagrodzenia. W tym czasie nie otrzymywał nagród finansowych i innych uznaniowych składników płacy.

   Jak widzicie Państwo choćby z tego opisanego przez nas przypadku widać jak szkodliwym dla policjantów jest art. 41 ust. 2 pkt 5 Ustawy o Policji. Warto też dodać, że zgodnie z sugestią Komendy Głównej Policji, Komendy Wojewódzkie zamiast zastosować inne podstawy zwolnienia, choćby art. 41 ust 2 pkt 8 Ustawy o Policji, stosują ten dla nich najwygodniejszy. A przecież w tym przypadku, w naszej ocenie powinna być zastosowana ta druga podstawa. Przedstawiliśmy również państwu sprawę w której opierając się tylko na relacji Biura Spraw Wewnętrznych, bardzo dobry policjant z kilkunastoletnim stażem służby, gdyby nie szereg m.in. naszych działań, od kwietnia byłby już cywilem.  

fb-share-icon