Czy można zakazać dni wolne?

Dotarło do nas pismo Pana Komendanta Wojewódzkiego i zaczęliśmy na na szybko analizować jak jest z tym zakazem udzielania dni wolnych:

Zaczęliśmy od Ustawy o Policji i art. 33 z tej ustawy:

“Art.  33.  [Czas pełnienia służby policjanta]
1.  Czas pełnienia służby policjanta jest określony wymiarem jego obowiązków, z uwzględnieniem prawa do wypoczynku.
2.  Zadania służbowe policjanta powinny być ustalone w sposób pozwalający na ich wykonanie w ramach 40-godzinnego tygodnia służby, w okresach rozliczeniowych od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca danego roku oraz od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia danego roku.
2a. 
Liczba godzin służby przekraczających normę określoną w ust. 2 nie może przekraczać 8 godzin tygodniowo w okresie rozliczeniowym”

Wprawdzie mamy pkt 2b gdzie:

“Przepisu ust. 2a nie stosuje się do realizacji zadań o szczególnym charakterze dla ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, w szczególności mających na celu zapobieżenie zdarzeniom, o których mowa w art. 18 ust. 1” .
   Jednak dalej pozostaje pkt 1 z jej częścią – ” z uwzględnieniem prawa do wypoczynku”

Wydaje się, że sprawa jest jasna, ale sprawdziliśmy również Rozporządzenie MSWiA z dnia 11 września 2020 roku w sprawie czasu służby policjantów i mamy  z kolei taki zapis w par 4:

“7. Policjantowi pełniącemu służbę w zmianowym rozkładzie czasu służby, o którym mowa w ust. 1 i 2, w każdym
tygodniu udziela się czasu wolnego nie krótszego niż 35 godzin, obejmującego czas wolny po zakończeniu zmiany.
W przypadkach:
1) o których mowa w § 7 ust. 1,
2) realizacji zadań o szczególnym charakterze dla ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa
i porządku publicznego, w szczególności mających na celu zapobieżenie zdarzeniom, o których mowa w art. 18 ust. 1
ustawy
– udzielony czas wolny może obejmować mniejszą liczbę godzin, nie może być jednak krótszy niż 24 godziny”

    Czy zatem policjantowi można w ogóle zabrać wolne od służby?




Polecamy link do naszego artykułu wraz z opinią prawną naszej kancelarii a oto jej fragment:

Prawidłowe określenie czasu służby jest konieczne dla realizacji konstytucyjnej gwarancji prawa do wypoczynku. Jak stanowi art. 66 ust 2 Konstytucji RP pracownik ma prawo do określonych w ustawie dni wolnych od pracy i corocznych płatnych urlopów; maksymalne normy czasu pracy określa ustawa. Prawo do odpoczynku kwalifikuje się jako prawo człowieka – prawo z kategorii praw socjalno-ekonomicznokulturalnych. w tym miejscu wskazać należy, że pojęcie “pracownika” występujące w ustawie zasadniczej nie jest pojęciem tożsamym z definicją wyrażoną w art. 2 k.p., tj. nie ogranicza się do pracowników świadczących pracę w ramach stosunku pracy, lecz do ludzi pracujących w ogóle. Wykładnia językowa art. 66 ust. 2 Konstytucji RP prowadzi do wniosku, że prawo do wypoczynku przysługuje jedynie pracownikom, czyli osobom wykonującym pracę w ramach stosunku pracy na podstawie tytułów, o których mowa w art. 2 kodeksu pracy. A contrario można byłoby uznać, że prawo do wypoczynku w ujęciu konstytucyjnym nie przysługuje funkcjonariuszom służb mundurowych. Wydaje się jednak, że zawężenie prawa do wypoczynku wyłącznie do pracowników jest niedopuszczalne. Trybunał Konstytucyjny słusznie zauważył, że czas pracy (służby) ściśle wiąże się z higieną pracy , a skoro każdy ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, to prawo to przysługuje również funkcjonariuszom. Higieniczne warunki pracy oznaczają eliminowanie podczas świadczenia pracy czynników niekorzystnie wpływających na organizm ludzki. Takim czynnikiem jest zmęczenie i wyczerpanie sił organizmu człowieka, któremu nie zostało zapewnione prawo do wypoczynku. Nadmierne obciążenie pracą nie służy również w długookresowej perspektywie pracodawcy: pracownik zmęczony z biegiem czasu staje się mniej wydajny. Poczynione uwagi zachowują swoją aktualność wobec policjantów: funkcjonariusz przemęczony jest z reguły bardziej zagrożony wspomnianymi ryzykami niż pracownik, jako że często pełni służbę w warunkach wymagających zwiększonego, w porównaniu do pracownika, wysiłku psychofizycznego.


Artykuł 66 Konstytucji odsyła do ustawy określenie treści praw uregulowanych w tym przepisie oraz sposobu ich realizacji. Zadaniem ustawodawcy jest również doprecyzowanie obowiązków pracodawcy oraz stworzenie skutecznego mechanizmu ich egzekwowania. W aspekcie materialnym komentowany przepis zobowiązuje do nadania przepisom ustawowym takiego kształtu, by możliwa była realizacja prawa do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz prawa do wypoczynku. Niestety ustawodawca nie zapewnił funkcjonariuszom policji ochrony konstytucyjnego prawa do wypoczynku”

http://nszzp.wroclaw.pl/index.php/2021/03/07/przerwa-miedzy-sluzbami-jest-czy-jej-nie-mam/


fb-share-icon