Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie rozkładu czasu służby policjantów stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego, zawartego w art. 33 ust. 6 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360). Zgodnie z nowym brzmieniem powyższego przepisu, wprowadzonym ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1635), minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, podstawowy i zmianowy rozkład czasu służby, dzienny i tygodniowy wymiar czasu służby, przypadki przedłużenia czasu służby ponad ustaloną normę, sposób ewidencjonowania i rozliczania czasu służby, tryb oraz warunki przyznawania i termin wypłaty rekompensaty pieniężnej, o której mowa w art. 13 ust. 4a pkt 1, sposób pełnienia przez policjantów dyżurów domowych oraz grupy policjantów zwolnionych z pełnienia służby w porze nocnej, niedziele i święta, mając na względzie zapewnienie całodobowej i sprawnej realizacji zadań przez Policję.
Zmiana upoważnienia ustawowego jest wynikiem dodania w ustawie z dnia
6 kwietnia 1990 r. o Policji regulacji dotyczących przyznawania
policjantom po zakończeniu okresu rozliczeniowego rekompensaty
pieniężnej w zamian za czas służby przekraczający normę 40-godzinnego
tygodnia służby, a także doprecyzowania innych przepisów w zakresie
czasu służby policjantów.
W projektowanym rozporządzeniu większość
dotychczasowych regulacji pozostawiono w niezmienionym brzmieniu. Część
przepisów rozporządzenia została dostosowana do nowych regulacji
prawnych w związku ze zmianą zakresu spraw przekazanych do uregulowania
aktem wykonawczym. Jednocześnie uszczegółowiono niektóre regulacje,
mając na względzie wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych.
W przedmiotowym projekcie wykreślono przepisy dotyczące warunków i trybu udzielania policjantom czasu wolnego za przedłużony czas służby oraz przepisy przeniesione do ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji odnoszące się do przekroczenia normy czasu służby oraz rekompensaty pieniężnej przyznawanej na podstawie porozumienia, o którym mowa w art. 13 ust. 4a pkt 1 tejże ustawy.
W projekcie rozporządzenia uregulowano dzienny i tygodniowy wymiar czasu służby policjanta. Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji czas pełnienia służby policjanta jest określony wymiarem jego obowiązków, z uwzględnieniem prawa do wypoczynku. Przez określenie wymiaru czasu służby policjanta należy rozumieć nie tylko określenie czasu trwania służby (8 godzin w podstawowym rozkładzie czasu służby, 8 albo 12 godzin w zmianowym rozkładzie czasu służby), ale również określenie wymiaru czasu wolnego udzielanego po służbie. Stąd w projekcie rozporządzenia szczegółowo określono czas pełnienia służby przez policjanta oraz ilość czasu wolnego udzielanego mu po służbie, także w wymiarze dziennym i tygodniowym (w zmianowym rozkładzie czasu służby – § 4 ust. 1, 2, 4, 6, 8, 9 i 12 oraz w podstawowym rozkładzie czasu służby – § 5 ust. 1 i 3).
W celu doprecyzowania dotychczasowych regulacji skonkretyzowano przesłanki wprowadzania zmian trwających po 12 godzin oraz ustalania indywidualnego rozkładu czasu służby policjanta. W § 4 ust. 2 projektu rozporządzenia wskazano, iż przełożony właściwy w sprawach osobowych może wprowadzić pełnienie służby na zmiany trwające po 12 godzin w przypadkach uzasadnionych szczególnymi potrzebami służby. Natomiast w § 7 projektu rozporządzenia określono, iż przełożony właściwy w sprawach osobowych lub upoważniony przez niego kierownik komórki organizacyjnej może ustalić indywidualny rozkład czasu służby policjanta w ramach normy czasu służby, o której mowa w art. 33 ust. 2 ustawy, w przypadkach uzasadnionych szczególnymi potrzebami służby lub interesem policjanta.
W § 9 projektu rozporządzenia unormowano sposób rozliczania czasu
służby policjantów. Biorąc pod uwagę dyspozycję art. 33 ust. 3 ustawy
z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, projektowany przepis stanowi, iż
czasu wolnego od służby w zamian za ponadnormatywny czas służby, w tym
za służbę pełnioną w dniu wolnym od służby, udziela się w tym samym
wymiarze w dniach, godzinach lub minutach.
Sposób ewidencjonowania czasu służby policjantów uregulowano w § 10
projektu rozporządzenia. W porównaniu do dotychczasowych regulacji
dodano przepis określający jaką dokumentację obejmuje ewidencja czasu
służby policjantów. Należy do niej w szczególności: lista obecności,
ewidencja wyjść w godzinach służbowych, ewidencja urlopowa, ewidencja
przedłużonego czasu służby i harmonogram służby. Powyższa ewidencja może
być prowadzona w postaci elektronicznej. Ponadto wskazano, iż ewidencję
czasu służby policjantów prowadzi się w sposób pozwalający
na rozliczenie wymiaru czasu służby obowiązującego policjantów w okresie
rozliczeniowym, przez co należy rozumieć, że w przedmiotowej ewidencji
na bieżąco, czytelnie i dokładnie wprowadza się informacje dotyczące
czasu pełnienia służby przez policjantów, jak również ich nieobecności
w służbie.
Zmodyfikowano również przepisy odnoszące się do przyznawania rekompensaty pieniężnej, o której mowa w art. 13 ust. 4a pkt 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji.
Z uwagi na upoważnienie ustawowe, zgodnie z którym należy określić w projektowanym rozporządzeniu warunki przyznawania wyżej wymienionej rekompensaty pieniężnej, w § 11 ust. 1 projektu rozporządzenia określono, iż rekompensatę pieniężną, o której mowa w art. 13 ust. 4a pkt 1 ustawy, przyznaje się policjantowi wykonującemu zadania wymienione w porozumieniu, o którym mowa w art. 13 ust. 4a ustawy, zgodnie z warunkami określonymi w tym porozumieniu.
Dodatkowo przeredagowano przepis dotyczący warunków zaliczania czasu dyżuru domowego do czasu służby. Zgodnie z nowym brzmieniem § 15 ust. 4 projektu rozporządzenia czasu dyżuru domowego nie wlicza się do czasu służby, z wyjątkiem czasu, w którym policjant na polecenie przełożonego wykonywał czynności służbowe.
W celu dookreślenia procedury rozliczania czasu służby policjanta
w przedmiotowym projekcie dodano § 18, który stanowi, że rekompensatę
pieniężną, o której mowa w art. 33 ust. 3 ustawy, wypłaca się
na podstawie imiennej listy, zatwierdzonej przez przełożonego właściwego
w sprawach osobowych lub upoważnioną przez niego osobę, w terminie
określonym w art. 33 ust. 3d ustawy.
Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia w załączniku źródło: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12331500/katalog/12671152#12671152 2020.03.21